|
|
|
|
|
Nesselandelijn
De Nesselandelijn is de werknaam van de uitbreiding van het Rotterdamse metronet naar Nesselande. Deze verlenging van de Calandlijn vanaf het huidige metrostation en eindpunt 'De Tochten' naar het nieuw te bouwen metrostation in Nesselande, zal grotendeels op een viaduct aangelegd worden.
Het nieuwe metrostation zal iets ten noorden van Wollefoppenweg, in het Stroompark/Rietveldpark gebouwd worden. Volgens de huidige planning zullen de Nesselanders vanaf september 2005 een rechtstreekse metroverbinding hebben met het centrum van Rotterdam, Schiedam en Spijkenisse.
29 augustus: de metro gaat rijden!
De afgelopen jaren is er hard gewerkt aan de Nesselandelijn. Het metrostation en het spoor zijn inmiddels bijna klaar. In het weekend van 4 en 5 juni wordt het nieuwe spoor aan het bestaande spoor gekoppeld. Daarna zal het traject gedurende 3 maanden uitvoerig worden getest voordat de metro met passagiers gaat rijden. Maandag 29 augustus wordt de Nesselandelijn opgeleverd. Vanaf die datum kunt u instappen! En daarmee op een snelle en veilige manier naar het centrum.
|
|
[naar boven] |
(22-05-05 | bron: Nesselande Nieuwsservice, mei 2005) |
|
Planning werkzaamheden Nesselandelijn (status mei 2005)
De huidige planning voor het aansluiten, testen en opleveren van de Nesselandelijn ziet er alsvolgt uit:
za. 4 en zo. 5 juni |
aansluitweekend spoor achter metrostation De Tochten (spanning op de baan) |
begin juni |
start testfase spoorbeveiliging (computergestuurd) |
2e week juli |
start proefbedrijf (proefrijden metrotoestellen) |
begin augustus |
oplevering project (technisch) |
ma. 29 augustus |
start exploitatie RET |
Daarnaast moeten de volgende werkzaamheden begin augustus gereed zijn:
* brandtrappen
* gevels station
* nevenentree (noodtrappen)
|
|
[naar boven] |
(22-05-05 | bron: projectorganisatie Nesselandelijn) |
|
Metrostations Ambachtsland en De Tochten 4/5 juni niet bereikbaar
Door werkzaamheden i.v.m. de verlenging van de Calandlijn naar Nesselande rijden er op zaterdag 4 en zondag 5 juni a.s. geen metro's tussen de stations Nieuw Verlaat en De Tochten.
Tussen Nieuw Verlaat en de Tochten worden dit weekeinde bussen ingezet. De bussen zullen zoveel mogelijk aansluiten op de metro.
Voor meer informatie kunt u bellen met RET klantenreacties: 0800- 6061. De RET biedt haar excuses aan voor het ongemak.
Plaatsing overkapping station Nesselande
Op 1 februari 2005 is de overkapping geplaatst op het eindstation Nesselande. De overkapping is één van de drie glazen luifels die de wachtplekken op het perron aangeven. De overige luifels worden de komende maanden geplaatst. Na alle werkzaamheden op het perron zal de aannemer van de RET in het stalen geraamte glas plaatsen.
Naast het plaatsen van de luifels werkt de aannemer aan het zogenoemd woongereed maken van het eindstation. De werkzaamheden bestaan uit de inrichting de wachtplekken, het afmaken van de trappenhuizen, de entrees en de liftschacht. Langs de baan plaats hij leuningen en geluidsschermen. Het spoor op het viaduct is inmiddels uitgelegd.
Aansluiting oud op nieuw
Na het gereedmaken van het eindstation en het trekken van kabels en leidingen, zal de aannemer het bestaande spoor moeten aansluiten op het nieuwe spoor. Vanaf dat moment zal ook de stroom op de nieuwe bovenleidingmasten en op de viaduct worden aangesloten. Hierover worden de bewoners en belanghebbenden apart geïnformeerd.
|
|
[naar boven] |
(10-02-05 | bron: projectorganisatie Nesselandelijn) |
|
RET-bus in Nesselande: bouw metro gestart
Maandagmiddag 19 mei reed de eerste RET-bus door Nesselande, er werd gestopt op de Groeneweg en de Wollefoppenweg. Helaas zult u het voorlopig weer zonder RET-bus moeten doen, want deze stadsbus reed eenmalig voor het vervoer van de gasten bij de officiële starthandeling voor de Nesselandelijn. Gelukkig bleek bij deze bijeenkomst dat ook de deelgemeente Prins Alexander vindt dat het wel de hoogste tijd wordt dat de reeds lange tijd aangekondige busverbinding tussen Nesselande en (metro in) Zevenkamp er nu eens komt. Portefeuillehouder Jolanda van Drongelen riep de verantwoordelijke bestuurders (en RET) op om op korte termijn serieus werk te maken van deze aan bewoners verkochte busverbinding. Daarnaast vroeg ze ook om een snelle oplossing voor de (levens)gevaarlijke situaties met de metro in andere wijken in de deelgemeente.
Samen met wethouder Hulman en RET-directeur De Graaff opende mevrouw Van Drongelen symbolisch een bord met een schildering van de Nesselandelijn. Op de site van Radio Rijnmond is een reportage over de starthandeling te beluisteren.
Gedicht ter gelegenheid van de start van de metrobouw
Tijdens de openingsbijeenkomst was er helaas geen mogelijkheid om het bijgaande gedicht voor te dragen, maar de dichteres heeft haar gedicht toch aangeboden aan de projectleiding van de Nesselandelijn.
S inds juni 1999 de beslissing werd genomen
T ot grote teleurstelling de metro op viaduct zal komen
A l ging de deelgemeente slechts "node" accoord
R otterdamse burgers werden wel gehoord
T och is de gemeente bij haar besluit gebleven
M en zal vandaag het startsein geven
E n kan het grote heien gaan beginnen
T ot groot "plezier" van de omwonende gezinnen
R ust kennen we allang niet meer
O ok het verkeer raast heen en weer
B ij al die veranderingen in ons gebied
O ptimistisch blijven, het lukt bijna niet
U it wat we echter steeds in de folders mogen lezen
W ordt Nesselande een wijk waar het goed toeven zal wezen
N u wil ik dit het voordeel van de twijfel geven
E n ook de metro maar proberen positiever te beleven
S traks kan ik zo van mijn deur het kunstzinnige station opstappen
S ta dan in een mum van tijd bij de Bijenkorf roltrappen
E n de RET heeft een begeleidingscommissie opgericht
L aten we daarvan hopen, dat ook ons advies is van enig gewicht
A ls er maar wordt gezorgd voor goede communicatie
N eem van mij aan, dat voorkomt een hoop irritatie
D an wil ik nu de bij de bouw betrokken mensen
E en heel voorspoedige voortgang wensen
Rotterdam, 19 mei 2003 mevrouw J.A.H. Onel-Beems
Officiële start van bouw Nesselandelijn op maandag 19 mei
Op maandag 19 mei 2003 gaan de bouwwerkzaamheden voor de Nesselandelijn officieel van start. Hierbij zullen o.a. Stefan Hulman (portefeuillehouder Stadsregio Rotterdam), Jolanda van Drongelen (portefeuillehouder deelgemeente Prins Alexander) en Hans Moor (architect metrostation) aanwezig zijn.
Binnenkort zullen dus o.a. op de nu nog lege bouwlocatie voor het nieuwe metrostation (zie foto) bouwactiviteiten zichtbaar worden.
Bewonersbrieven beschikbaar op Nesseweb
Regelmatig geeft de RET-projectorganisatie voor de Nesselandelijn een bewonersbrief uit om omwonenden op de hoogte te brengen van uit te voeren werkzaamheden, mogelijke verkeershinder of andere relevante onderwerpen. Op Nesseweb vindt u nu een overzicht van de actuele en eerder verschenen bewonersbrieven.
Naast de bewonersbrieven zullen we ook de notulen van de 'begeleidingscommisie Nesselandelijn' hier publiceren. Lees verder
Calandlijn doorgetrokken
Om de groei van het autoverkeer beheersbaar te houden, krijgt Nesselande een metroverbinding. Daarvoor trekken de stadsregio en vervoersbedrijf RET de Calandlijn door naar het hart van de wijk. Het nieuwe eindpunt komt vlakbij de boulevard, het winkelcentrum en he strand aan de Zevenhuizerplas te liggen. De lijn komt op een viaduct te liggen. Dit viaduct loopt door het Stroompark. Het Nesselande-station wordt het eindpunt en ligt op een eilandje in het Stroompark. Het is een ontwerp van architect Hans Moor.
Strand en centrum Rotterdam verbonden
Vanaf het najaar van 2005 kunt u de eerste metro naar Nesselande nemen. Badgasten van buiten de wijk kunnen vanaf die tijd gemakkelijk met de metro naar het strand. De wijkbewoners kunnen op hun beurt in tegengestelde richting snel naar het winkelhart van Prins Alexander en de binnenstad van Rotterdam.
Alles ongelijkvloers
De metrolijn wordt een verlengstuk van de sneltramlijn die nu in Zevenkamp bij station De Tochten eindigt. Het verschil tussen een sneltram en een metroverbinding is onder andere dat eenmetro ver-binding de andere wegen ongelijkvloers kruist. Daardoor is de metro veiliger en sneller.
|
|
|
|
|
|
|
|